Promocje w Lidlu i Biedronce. UOKiK sprawdzi promocję na półlitrowe butelki wódki za mniej niż 10 zł. „Analizujemy też skargi konsumentów"

OPRAC.:
Maciej Badowski
Maciej Badowski
Wideo
emisja bez ograniczeń wiekowych
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) zwraca uwagę na niejasności w promocjach sklepów Lidl i Biedronka. Do prokuratury trafiło zawiadomienie dotyczące promocji alkoholu przez sieci Biedronka, Lidl, a także Kaufland. Badane są także nieczytelne ceny w sklepach. – Prezes UOKiK przygląda się działaniom sieci sklepów Lidl i Biedronka pod kątem ewentualnego naruszania zbiorowych interesów konsumentów. Analizujemy też skargi konsumentów – poinformował UOKiK.

Spis treści

Proces obejmie analizę SMS-ów  ocenę promocji alkoholu przez Biedronkę, Lidl i Kaufland.
– Prezes UOKiK przygląda się działaniom sieci sklepów Lidl i Biedronka pod kątem ewentualnego naruszania zbiorowych interesów konsumentów – poinformował UOKiK. Krystian Dobuszyński/ Polska Press

UOKiK bada promocje w Lidlu i Biedronce

– Prezes UOKiK przygląda się działaniom sieci sklepów Lidl i Biedronka pod kątem ewentualnego naruszania zbiorowych interesów konsumentów. Analizujemy też skargi konsumentów – poinformował PAP UOKiK. Prócz tego urząd wszczął postępowanie wyjaśniające, które obejmuje analizę wiadomości o promocjach wysyłanych za pośrednictwem SMS-ów przez Jeronimo Martins Polska. Również udzielenie zgody na kontakt w celach marketingowych jest badane.

Do prokuratury trafiło zawiadomienie dotyczące promocji alkoholu przez sieci Biedronka, Lidl a także Kaufland. Badane są także nieczytelne ceny w sklepach. W ramach tego postępowania UOKiK sprawdza, czy sklepy Lidl, Kaufland, Żabka, Dino, Netto, Carrefour, Auchan informują klientów o cenach produktów zgodnie z przepisami.

Postępowanie w sprawie nieczytelnych cen

– Postępowanie wszczęliśmy w ubiegłym roku na podstawie własnej obserwacji rynku, a także sygnałów od konsumentów. Sprawdzamy, jak klienci sieci handlowych są informowani o cenach produktów – podał UOKiK.

W ramach postępowania UOKiK sprawdza, czy sklepy prawidłowo eksponowały ceny produktów objętych promocjami z ostatnich 30 dni, zgodnie z przepisami unijnej dyrektywy Omnibus.

W ramach tego samego postępowania sprawdzane są też ceny produktów sprzedawanych w tzw. „wielopakach”. Celem jest wyjaśnienie, czy sklepy przestrzegały regulacji dotyczących wykazania cen promocyjnych.

UOKiK interweniuje w sprawie trudności z ustaleniem naliczenia rabatu

– Kierowaliśmy też do sieci handlowych „wystąpienia miękkie". Np. najnowsze, wobec sieci Biedronka, dotyczy braku możliwości sprawdzenia, czy został naliczony rabat na produkty objęte promocją. Rabaty widoczne są dopiero na paragonie – już po zapłacie. Wskazaliśmy również, że sposób prezentacji cen produktów na paragonie, na ekranach kas samoobsługowych i na ekranach przy standardowych kasach w sytuacji udzielenia kilku rabatów z różnych promocji, nie pozwala na ustalenie, czy rabat został prawidłowo naliczony. Otrzymywaliśmy w tej sprawie skargi konsumentów. Czekamy na wyjaśnienia od Jeronimo Martins Polska – wyjaśnił UOKiK.

W zeszłym roku UOKiK skierował również tzw. wystąpienia miękkie wobec sieci Lidl, które dotyczyły niejasnych zasad promocji. – Konsument chciał zakupić dwa opakowania produktu, ale przy kasie samoobsługowej zauważył, że promocja się nie naliczyła. Okazało się, że dopiero kolejna informacja w aplikacji mobilnej Lidl Plus wskazywała, że w promocji udział biorą tylko dwa rodzaje produktu. W wyniku wystąpienia Prezesa UOKiK Lidl podjął działania mające na celu zwiększenie przejrzystości komunikatów dotyczących promocji kierowanych do konsumentów – przekazał Urząd.

Konsument ma prawo do pełnej, rzetelnej informacji

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypomina, że każdy konsument ma prawo do pełnej, rzetelnej informacji o cenie produktu czy warunkach promocji. Hasła reklamowe nie mogą wprowadzać w błąd. Cena produktu musi być czytelna. Konsument musi wiedzieć co i za ile kupuje.

Na zakupach warto porównywać ceny podobnych produktów – ułatwia to podanie ceny jednostkowej (za litr, kilogram, 100 g). Wszelkie nieprawidłowości co do oznakowania ceny można zgłaszać do Inspekcji Handlowej lub UOKiK - poinformował Urząd. W ten sposób konsument może skutecznie dochodzić swoich praw i wpływać na poprawę jakości informacji o cenach i promocjach w sklepach.

– Prawa konsumenta i korzystanie z nich to jedno, ale możliwości wpływania na rynek korzystając z tych praw, to umiejętność, z której powinniśmy wszyscy korzystać – tłumaczy w rozmowie ze Strefą Biznesu Agnieszka Plencler, prezeska Forum Konsumentów, przy okazji Światowego Dnia Konsumenta, który obchodzony jest co roku 15 marca. – Są to możliwości, które wynikają bezpośrednio z naszych praw.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu