Samochód elektryczny. Ceny lecą w dół, ale kupujących brak. Co dzieje się na rynku?

OPRAC.:
Mariusz Michalak
Mariusz Michalak
W marcu 2024 r. w wielu państwach UE sprzedano mniej aut elektrycznych niż rok wcześniej.
W marcu 2024 r. w wielu państwach UE sprzedano mniej aut elektrycznych niż rok wcześniej. Volvo
Spadki sprzedaży lub rachityczne wzrosty - tak wygląda sytuacja na rynku aut elektrycznych w UE. Nawet w Chinach widzą już problem. Czy to tylko chwilowe wahnięcie, czy jednak początek problemów w e-rewolucji? - pisze w poniedziałek "Gazeta Wyborcza".

Gazeta podaje, że "w marcu w Niemczech zarejestrowano po raz pierwszy 31,4 tys. nowych samochodów osobowych o napędzie czysto elektrycznym (tzw. BEV), aż 29 proc. mniej niż przed rokiem", a "w całym pierwszym kwartale 2024 r. na drogi Niemiec wyjechało 14 proc. mniej takich aut niż przed rokiem".

Jak pisze dziennik, jest to reakcja niemieckich kierowców na rezygnację rządu Niemiec z dotowania aut elektrycznych. "Dopłaty zaczęto ograniczać już w zeszłym roku, a od stycznia rząd Niemiec całkowicie je wstrzymał - z powodu problemów budżetowych" - podaje Gazeta Wyborcza.

W marcu 2024 r. w innych państwach UE także sprzedano mniej aut elektrycznych niż rok wcześniej, a "pierwsze rejestracje takich pojazdów były ponad 11 proc. mniejsze niż przed rokiem". Mimo spadków, sprzedaż aut elektrycznych w UE wzrosła jednak w stosunku do zeszłego roku o 4 proc., co świadczy o dalszym, choć wolniejszym rozwoju rynku.

"W 2023 r. sprzedaż nowych samochodów osobowych o napędzie wyłącznie elektrycznym była w UE aż o 37 proc. wyższa niż rok wcześniej" - podaje dziennik. Dodano, iż "w tym roku nie widać szans na powtórkę takiego skokowego wzrostu" co zmusza koncerny motoryzacyjne do powściągnięcia planów przyspieszenia elektryfikacji swoich aut.

ZOBACZ TAKŻE: Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ 104 kWh 761 KM. Test, wrażenia z jazdy, dane techniczne, ceny i konkurencja

"W USA w 2023 r. sprzedaż nowych aut o napędzie czysto elektrycznym zwiększyła się aż o 47 proc., licząc rok do roku. Ale przez pierwsze trzy miesiące 2024 r. sprzedaż takich pojazdów w Stanach Zjednoczonych była tylko o 3,3 proc. większa niż przed rokiem" - pisze "GW". "Dwa lata temu Amerykanie na pniu wykupywali auta z napędem czysto elektrycznym. W tym roku takie pojazdy czekają u dilerów na nabywcę średnio 136 dni, niemal dwa razy dłużej niż przeciętny nowy samochód z napędem wyłącznie spalinowym - wynika z szacunków firmy analitycznej Cox Automotive" - pisze gazeta.

Międzynarodowa Agencja Energii (MAE) nie podziela tych pesymistycznych prognoz. "W zaprezentowanym pod koniec kwietnia raporcie MAE wskazała, że w zeszłym roku na świecie sprzedano 14 mln nowych samochodów elektrycznych, o 3,5 mln sztuk więcej niż rok wcześniej. A w tym roku według MAE na drogi świata może wyjechać 17 mln nowych aut elektrycznych.

Źródło:

od 7 lat
Wideo

Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty